Yhteystiedot

Pohjola-filmi Oy

Rahakamarinportti 3 A
00240 Helsinki, Finland
pohjolafilmi@pohjolafilmi.fi

Elina Pohjola

Toimitusjohtaja, Tuottaja
etunimi.sukunimi@pohjolafilmi.fi
+358 44 503 1881

Elina Pohjola (s.1981) on valmistunut Turun Taideakatemian mediatuotannon linjalta vuonna 2007 ja viimeistelee elokuva- ja tv-tuotannon maisteritutkintoa Taideteollisessa korkeakoulussa. Hän valmistui taiteen kandidaatiksi keväällä 2010. Kandidaatin opinnäytetyön aihe on ”Pohjoismainen yhteistyö – suomalaisen elokuvan asema pohjoismaisissa yhteistuotannoissa” ja se on ladattavissa PDF-muodossa täältä.

”Elokuva on taidemuotona ainutlaatuinen, siinä yhdistyy monen luovan lahjakkuuden näkemys teokseksi, jolla voi vaikuttaa ympäri maailmaa. Uskon, että elokuvilla voi saada aikaan muutoksen”.

Erityinen kiinnostus pohjoismaista elokuvaa kohtaan alkoi vuosituhannen alussa, Elina on suorittanut ”Dogma 95 and beyond – Contemporary Danish and Nordic Cinema” -opintokokonaisuuden Kööpenhaminan yliopistossa.

Ennen Pohjola-filmin perustamista Elina on työskennellyt muun muassa elokuvissa Lapsia ja aikuisia, Miehen työ, Ganes, Käsky, Haarautuvan rakkauden talo sekä Paha perhe. Helsingin Sanomen NYT-liite valitsi hänet yhdeksi sukupolvensa lahjakkaimmista elokuvantekijöistä tammikuussa 2012.

Mike Pohjola

Käsikirjoittaja, dramaturgi
etunimi.sukunimi@pohjolafilmi.fi
+358 50 523 8399

Mike Pohjola (s.1978) on Suomen johtava transmedia-käsikirjoittaja, sekä lisäksi roolipelisuunnittelija ja monialainen kirjoittaja, joka on opiskellut Turun yliopistossa, New York Film Academyssä ja Taideteollisessa korkeakoulussa.

Mikeltä on julkaistu romaanit Ihmisen poika (2011, Gummerus), Kadonneet kyyneleet (2008, Gummerus), sekä kirjat Myrskyn aika (2003, Johnny Kniga) ja Sanaleikkikirja(2008, Gummerus), sekä useita roolipelejä. Mike on kirjoittanut näytelmiä, mm. yhden Turun kulttuuripääkaupunkivuoden kunnianhimoisimmista teoksista, maailman ensimmäisen heavy metal –musikaali 1827 Infernal Musicalin sekä useamman kehittelyssä olevan pitkän elokuvan.

Pohjola-filmin lisäksi Mike on perustanut ruotsalaisten kollegoidensa kanssa The company P:n, joka tekee osallistuvaa draamaa ja on voittanut Emmy-palkinnon interaktiivisesta tuotannostaan Sanningen om Marika.

”Haluan kertoa tarinoita, sekä kirjojen, elokuvien, näytelmien että roolipelien muodossa. Olen kiinnostunut myös uusien kerrontatapojen kokeilusta ja kehittämisestä. Elokuvan hienous on siinä, että yhteistyönä tehty teos pysyy samana kymmeniä vuosia ja voi puhutella montaa sukupolvea aina uudelleen.”

Pasi Hakkio

Tuottaja
etunimi.sukunimi@pohjolafilmi.fi
+358 50 359 3512

Pasi Hakkio (s.1986) on valmistunut vuonna 2011 yrittäjyyden tradenomiksi. Lisäksi hänellä on takanaan taiteen maisteriopintoja ja opintoja Münchenin elokuvakorkeakoulussa. Ennen Pohjola-filmiin siirtymistä Pasi työskenteli omassa tuotantoyhtiössään Visual Norden ja yhteistuotti saksalais-suomalaisen elokuvan Lumikuningatar. Visual Nordenin kautta hän tuotti myös  komediaa Lentävän Poron Teatterissa Rovaniemellä. Opiskeluaikansa kesät Pasi vietti saksalaisen tv-jätin Bavaria Ferrnsehproduktionin palveluksessa Ruotsissa sekä yhden elokuvan verran Itävallassa.

Ensimmäinen kosketus elokuvan tekoon Pasille olivat viidennellä luokalla kaverin kanssa tehdyt videot. Kaveriporukan kautta Pasi päätyi myös Reikäreuna-elokuvafestivaali aktiiviksi. Elokuvan lisäksi hänet on nähty myös teatterin lavalla ja kerran melkein roolitettu balettiin. Improvisaatiossa syntyvä täydellinen keskittyminen yhteen asiaan on edelleen lähellä hänen sydäntä. Elokuvan tekemisen kenttänä Pasi haluaa nähdä koko Suomen.

Viivi Veivo

Tuotantokoordinaattori
etunimi.sukunimi@pohjolafilmi.fi
+358 45 8855 299

Viivi Veivo on ollut Pohjola-filmissä loppuvuodesta 2012 alkaen. Viivi on valmistunut media-assistentiksi Heltechistä, ja työskennellyt ennen Pohjola-filmiä erilaisissa työtehtävissä mm. Filmiteollisuudella ja ChannelFinlandilla, sekä toiminut eri tv-sarjojen leikkaajana. Viivi vastaakin sekä toimiston jokapäiväisestä toiminnasta, että elokuvien jälkituotannoista.